Filmscener jag minns

Jag blev sjukt inspirerad av svartblogg som listar sina 5 mest minnesvärda filmscener och efter lite rotande i hjärnbarken ska jag nu göra detsamma (till skillnad från hans cliffhanger-system kör jag mina rakt av).

Nr 5 - Austin Powers
Scenen där Dr Evil har fått en höj- och sänkbar snurrstol som han inte kan få pli på och i slutet yttrar med uppstötning i halsen "sick like a dog". Jag garvar som ett barn på julafton och kan försvinna in i det fnittret när jag har en dålig dag.

Nr 4 - Matrix
Scenen där Neo och Trinity mular på i lobbyn till döskön musik och fantastisk våldskoreografi. Enda film där jag tycker skjutandet är nästan poetiskt, annars gillar jag sällan dödande men här, tight svart latex, voltande och vackert.

Nr 3 - Love Actually
Slutet på bröllopsscenen såklart! När "all U need is love" börjar spelas kommer oundvikligen romantikklumpen i halsen fram och en liten tår rullar ner. Så sockrigt och romantiskt.

Nr 2 - Mitt Afrika
Öppningsscenen där Meryl Streep i form av Karen Blixen berättar att hon haft ett hus i Afrika med sin säregna röst och en klang av dialekt. Den scenen bjuder in och man bara vet att detta är ett mästerverk.

Nr 1 - Lost in translation
För det första älskar jag den här filmen rakt igenom, jag njuter varje minut och vill inte höra ett ljud från den tråkiga omvärlden utan bara leva med Bill Murray och Scarlett Johanssen. Dock är slutscenen mästerlig då de omfamnas och viskar ohörbart till varandra, vad de säger fantiserar jag på nytt om varje gång.

Kommentarer
Postat av: B.

Lost in translationscenen är hur bra som helst. Filmen likaså.

De spelar oerhört bra mot varandra.

Jag är evigt kär i hennes rollprestation.

Nästan så jag måste se den nu på en gång.

Ja, så får det bli.

2008-05-18 @ 16:42:47
URL: http://svartblogg.blogg.se/
Postat av: B.

Klar.

Glad.

Och fortfarande kär i Scarlett.

Jag tror vi måste fix en dubbeldejt med de två.

2008-05-18 @ 23:00:55
URL: http://svartblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0